Monday, May 30, 2011

3 hari

Hari ni dah 4 hari tak jumpa hubby, dia keluar 3 hari mula Jumaat hari tu, hari ni tangguh tapi tak sempat jumpa lagi sebab dia keluar kat Rantau Panjang, tak pasti pukul berapa sampai rumah, aku keluar rumah tadi jam 7.30 am. Rutin biasa lah, setiap bulan 3 hari, setiap tahun 40 hari, aku biasa je, tapi bagi orang2 yang tak faham tu memang pelik, padahal suami2 dia orang biasa tinggalkan dia orang, mungkin pergi kursus ke, outstation ke, begitulah adat orang kita ni, kalau kerja berkaitan agama, ada je yang pandang serong.

Cuma aku tak berapa setuju dengan sesetengah pendapat, perempuan langsung tak di benarkan bekerja atau keluar rumah. Kalau suami tak ada kat rumah, siapa nak uruskan rumahtangga, nak buat marketing, nak uruskan anak2 sekolah atau keperluan lain, susah juga kalau isteri tak biasa pergi kedai ke atau tak tahu bawa kereta, takkan nak harapkan ahli keluarga lain, mereka pun sibuk juga dengan urusan masing2. Yang penting isteri kena pandai jaga aurat dan keluar hanya untuk keperluan tertentu, bukannya pergi window shopping ke atau bertandang ke rumah jiran tanpa ada sebab musabab tertentu. Lagipun, lebih baik bawa kereta sendiri daripada naik kenderaan awam, biasa driver semua lelaki. Suamiku memang lebih suka aku berdikari, kecuali urusan2 yang biasa terlibat dengan ramai lelaki, so dia akan uruskan. Lagipun, aku dah kerja lama sebelum kahwin, dah biasa buat semua urusan sendiri. Aku tahu mesti ramai karkun2 yang tak setuju dengan pendapatku ini.  Masing2 ada alasan tersendiri.

No comments:

Post a Comment