Tuesday, January 18, 2011

Handphone

Nak cerita pasal sejarah handphone sikit. Masa mula2 aku pakai handphone dulu, aku lah satu2nya yang menggunakan handphone di jabatanku, sebabnya sister ku kerja dengan Telekom, masa tu beli dengan Telekom, brand Nokia, simple punya, guna nama dia, so sewa tak kena bayar. Bos aku pun selalu perli, dia takde handphone walau gaji lebih tinggi dari aku. Then bila phone tu rosak, lama juga tak beli yang baru, lagipun masa tu aku dah pindah balik kampung, dok kat rumah dengan parents, tak perlu sangat guna handphone, masa tu semua orang pun masih ramai guna phone rumah. Lama2 handphone makin canggih, dengan macam2 jenis dan rupa, saiz pun makin kecil dan trendy, so, belilah hp ke 2, warna biru, tapi tetap jenama Nokia. Aku suka sangat Nokia sebab very user friendly, tak pernah tukar yang lain. Hp ke 2 ni berakhir dengan cerita sedih sebab kena curi kat office, masa tu letak dalam handbag dan simpan handbag dalam drawer meja kat bilikku, tapi drawer tak kunci. Hanphone dan duit RM50 je yang hilang, lain semua ada, aku suspect orang yang kerja cuci pejabat tapi malas nak buat report. Beli handphone ke 3, juga Nokia warna biru muda. Lama guna handphone ni sampai teringin nak beli yang ada kamera, lupa dah model apa, tapi warna brown, masa tu beli dengan sepupu yang baru buka kedai jual handphone. Tapi hp ke 4 ni, saiz besar sikit. Hp ke 3 jual jual kat my sister. Handphone ke 5 makin canggih, masih setia dengan Nokia, sebab beli yang ke 5 ni, husband yang influence , dia kata aku kena pakai yang lagi canggih sebab dah naik pangkat, harga RM1000.00, beli kat kedai kawan husband. Hp ke 6 , murah je, RM600.00 tapi lebih ringan, yang lama bagi kat husband, lepas tu rosak, terpaksa jual dan aku pun beli hp ke 7, dan bagi yang ke 6 tu kat husband. Yang ke 7 ni makin murah, RM340.00, tiba2 rasa nak yang simple je, tapi warna merah. Tak habis lagi ni, tahun lepas masa husband keluar 40 hari ke Sri Langka, aku beli hp ke 8, Nokia E52, canggih sikit, sebab dah dapat peruntukan free hp dan free line, beli sim card satu lagi, so senang nak guna internet, facebook  dan check e mail. So ,pakai 2 hp lah, satu personal dan satu untuk kerja. Tiba2 sesuatu berlaku baru2 ini, hai fed up nya, tak naklah guna E52 lagi, menyampah  sakan, terus cakap dengan husband tak nak dah guna E52, aku bagi kat husband dan dia beli yang baru untukku Nokia C5, walaupun cheaper, tak kisah, asalkan hatiku senang. So, guna balik hp ke 6 tu dan C5 dan jual yang ke 7 kat kawan husband. Begitulah sejarah handphone dalam hidupku. Dulu, pernah husband nak bagi iphone yang dari China yang dia beli dari jemaah China (nak bantu jemaah tu) tapi aku tak nak sebab aku bukanlah jenis yang tamak , pantang org bagi free, nak aje, kalau sesuatu benda tu aku tak minat, tak kira lah free pun, aku takkan terima, bukannya tak menghargai pemberian suami, lebih baik jual dapat bantu sesama Muslim.

2 comments:

  1. hihihih..seronok baca cerita hp ummu wafi nih...lupa nak mintak hp nga ummu wafi satu ,,coz saya skrg ni dah lama pakai hp nolia yg paling murah...senang hati,,kalu ank nak buat main pun x stress sgt....apa pun ummu wafi kalu x suka tetap x suka ..heheheh

    ReplyDelete
  2. Murah pun takpe asal berguna, nanti kalau rosak boleh beli baru atau minta Bos bagi hadiah bonus, he he he!

    ReplyDelete